Verslag van het internationale indoor 1:6 off-road evenement in het FEC.

Op verschillende websites was al te lezen dat met een inschrijfaantal van 132 deelnemers dit 1 van de grootste evenementen van het jaar zou worden. Ook de deelnemerslijst gaf genoeg ingrediënten voor een groots spektakel. Ondanks dat de echte off-roaders niet zo bang waren voor de aanwezigheid van de on-road experts zou dit toch een aardige onderschatting zijn.

De vrijdag stond in het teken van vrije trainingen. Met ongeveer 70 deelnemers was het toen al erg druk. Toen bleek ook dat het een erg snel circuit was. Sommige hebben toen nog snel de tandwielverhoudingen aangepast. Ook SBS6 was aanwezig om opnames te maken voor de uitzending die avond in Stem van Nederland. Wellicht voor sommige een extra stimulans om op de vrijdag aanwezig te zijn en om zo hun lelijke gezicht op de tv te krijgen.

De auto van Ian Oddie

Zaterdag werd er gestart met een geklokte training en de kwalificatieheats. Iedereen had 3x8 min. om een zo goed mogelijk resultaat neer te zetten. Voor heat 11 werd het een latertje. De 3e heat werd voor hen om 20.40 gestart. Maar ondanks sommige voorspellingen viel de lengte van de nachtrust nog wel mee. Tijdens de kwalificaties viel al op dat de toppers een beduidend stuk sneller waren dan de rest. Ook bleek dat ervaren on-road rijders prima uit de voeten konden. Het geen ook niet verwonderlijk was daar het een erg snel circuit was (voor off-road begrippen wel te verstaan..). De kwalificatietijden gaven ook aan dat de strijd om de overwinning een spannende zou zijn en zeer zeker een internationaal karakter zou hebben.

Hier staat een leuke sportwagen bij elkaar..

Ongeacht je kwalificatieplaats zou je op de zondag nog in de finale kunnen rijden. Van de 1/512 finale schoven iedere keer de beste rijders door naar boven. Helaas zou deze mogelijkheid voor velen maar een theorie zijn. In de praktijk zouden velen maar 1 heat rijden. Echter niemand die er in zijn stoutste dromen ook maar aandacht om naar huis te gaan. Iedereen wilde die spannende finale zien. (en met 10euro inschrijfgeld wil je als echte Nederlander toch waar voor je geld..).

Om 15.40 werd er gestart met de finale. De pole position was weggelegd voor Ian Oddie met een tijd van 18.97 en 4 rondes voorsprong op de rest. Niemand die gedurende het weekend zo snel had gereden. De strijd om de overwinning zou inderdaad van begin tot eind spannend blijven. Deze ging tussen Ian Oddie (de gedoodverfde favoriet) en de FG fabrieksrijder Marcus Feldmann. Na de start bleef Ian Oddie langere tijd aan de leiding. Hij werd op de voet gevolgd door Marcus Feldmann. Zij waren een klasse apart. Na een klein foutje van Ian Oddie (zeer zeldzaam) nam Marcus Feldmann de leiding en maakte geen fouten meer en pakte de overwinning. Na 30 rijden was het onderlinge verschil slechts 1,55 seconden. De afstand met de rest was uit te drukken in hele ronden. Beste ORCF rijder werd Renze Postma die in dit zeer sterke deelnemrsveld een knappe 15e plaats behaalde. Hij werd hiermee de 4e! nederlander.

De winnaars.

Het was een fantastisch weekend met een zeer ontspannen sfeer. Wellicht dat anderen daar nog iets van kunnen leren. Ongeacht nationaliteit (Fries, Duits, Engels etc) iedereen hielp elkaar. Hoe vaak komt het immers voor dat Duitsers een wiel vervangen aan een Nederlandse auto. Kijken of dit in juni 2004 ook zal lukken...

Kortom met een spannende finale kreeg het evenement waar het recht op had.

Roy Stegeman